Srpen 2012

Tabulka velikostí

31. srpna 2012 v 17:42 | Jani |  Tipy a triky
Až budete dostatečně zruční, možná se rozhodnete uháčkovat si nějaký svetřík. K tomu se vám budou hodit tyto tabulky dámských velikostí:

VelikostiSML
Obvod hrudi8191102
Skutečný rozměr91102112
Délka616466
Rukáv434343

Velikost3436384042444648505254
Obvod hrudníku8284889296100104108112116120
Obvod pasu626468727782879297102107
Obvod boků88909498102106110114118122126

Požádejte kamarádku, aby vám pomohla přesně změřit tělesné proporce. Oblékněte si jen spodní prádlo nebo přiléhavé tričko. Změřte svůj přirozený pas, hrudník a boky vždy v nejširším místě, dále vzdálenost od horního zádového obratlu do pasu a vdálenost od pasu k boku. Rovněž změřte hloubku průramku, horní obvod paže a krku.
Pokud nemáte po ruce nikoho, kdo by vám s měřením pomohl, vezměte míru podle svetru, který vám přesně padne, a cítíte se v něm dobře. Míry si poznamenejte, a než začnete hačkovat, porovnejte se vzorem.

Háčkujete někdy příliš dlouhou dobu?

31. srpna 2012 v 16:20 | Jani |  Tipy a triky
Pokud nad ručními pracemi trávíte někdy zvlášť dlouhou dobu, poslechněte si pár rad od odborníků:
  • sviťte si na zátylek silnější žárovkou. Prohřejete si krk, svaly se lépe prokrví a nebudou vás bolet.
  • prospěšné je uvolnit si po každé půlhodince práce ramena i paže tak, že je vyvěsíte a volně vyklepete.
  • při únavě pomohou obklady. Nejprve si pohodlně lehněte a na oči dejte studený obklad. Po pěti minutách se položte na břicho a dejte si teplý obklad na krk.
  • Pro uvolnění ztuhlé krční páteře se také doporučuje kroužit hlavou. Nejprve hlavu několikrát volně předkloňte dopředu a zkuste ji vyklepat. Potom zakružte hlavou 3x ve směru hodinových ručiček v maximálním možném rozsahu, avšak stále volně. Potom ještě 3x v opačném směru. Nakonec hlavu znovu několikrát volně předkloňte dopředu.
Cítíte se mnohem svěžeji?


05 Barevné baretky

30. srpna 2012 v 20:00 | Jani |  Výrobky
Narazila jsem na předpis na jednoduchou čepici, která se háčkuje v kruhových řadách. Nemusíte se starat o včasné přidávání či ubírání ok, prostě pracujete podle předpisu. Důležité je, jako zvolíte přízi, úzká příze (šedivá) vypadá o něco lépe.



Jak uháčkovat kus s rovnými okraji

30. srpna 2012 v 13:27 | Jani |  Tipy a triky
Ať už se rozhodnete háčkovat svetřík nebo šálu, měli byste se nejdříve naučit uháčkovat kus s rovnými okraji. K tomu potřebujete znát tuto tabulku, ve které najdete počet ok na obrácení základních typů sloupků:

Název okaPočet ŘO pro obrácení
Pevné okožádné
Krátký sloupek1
Polosloupek2
Dlouhý sloupek3
2x nahazovaný sloupek4
3x nahazovaný sloupek5


Když máte hotový základní řetízek a první řadu, obraťte práci rubovou stranou k sobě (Když máte cíp nalevo, díváte se vždy na lícovou stranu háčkovaného kusu!). Udělejte řadu řetízkových ok (podle údajů v tabulce) a udělejte první oko do druhého oka od kraje. Pamatujte, že řetízek pro obrácení se počítá jako jedno oko, proto do něj na konci řady nezapomeňte háčkovat.


Párkrát si to vyzkoušejte na malém vzorku, pak už vám to ani nepřijde, budete pracovat automaticky. Nakonec se můžete dopracovat např. až takovémuto rovnému pruhu:


Co byste měli vědět o řetízkovém oku

30. srpna 2012 v 12:51 | Jani |  Tipy a triky
Jak se dělá nejzákladnější prvek háčkování - řetízkové oko, už jste mohli vyčíst v základním kurzu. Nyní vám nabízím další možnosti, jak začít vaši práci - alternativní řetízek:


Dále bych ráda upozornila na pár dalších věcí, které se vám budou v háčkování hodit:
  • Základní oko ani smyčka na háčku se nepočítají jako oka. Pokud se tedy v předloze např. uvádí, abyste začali s 24 řetízkovými oky, znamená to, že po umístění základního oka na háček uděláte ještě 24 řetízkových ok za sebou.
  • Nejjednodušší bývá počítat oka přímo při práci, ale pokud se při počítání ztratíte, začněte prostě od základního oka. Ujistěte se, že řetízek není překroucený, a spočítejte všechny 'véčka', která se v řetízku objevují, až po háček.
  • Na konci řady je oko, které vypadá jinak než sousední. Jde o řetízek na obrácení, který se také počítá jako oko, pokud není v předloze uvedeno jinak. Smyčka, kterou máte na háčku, se jako oko nepočítá.
  • Háčkujete-li doprostřed 'řetízkové mezery' (která tvoří v háčkování otvory), vpíchněte háček přímo do mezery pod řetízkovým okem, ne do hlavičky oka.
KDYŽ UDĚLÁTE ZÁKLADNÍ ŘETÍZEK PŘÍLIŠ KRÁTKÝ, budete muset pár ok přidat. Pokud jste si při tvorbě základního oka nechali dlouhý konec příze, budete ho možná moci použít. Jinak budete muset navázat nový kousek příze. Oka sice půjdou opačným směrem, ale v hotovém kuse to nebude vidět. Další variantou je již uháčkovanou řadu vypárat a chybějící oka doplnit v místě, kde chyba vznikla.
KDYŽ UDĚLÁTE ZÁKLADNÍ ŘETÍZEK NAOPAK PŘÍLIŠ DLOUHÝ, stačí jednoduše za použití jehly nebo menšího háčku uvolnit základní oko a zatáhnout za konec příze. Dochovaly se i staré háčkované věci, kde nadbytečný řetízek zůstal nedotčený. Příliš dlouhému řetízku předejdete tím, že začnete řadu na druhém konci řetízku. Ustřihněte přízi a do posledního oka připevněte spínací špendlík. Pokud vám zbude oček příliš mnoho, jednoduše spínací špendlík vyjměte a vypárejte je.

Řetízkové oko nám také pomáhá uháčkovat rovný kus, o tom se dočtete v samostatném článku.

Propagace

29. srpna 2012 v 10:51 | Jani |  O blogu
Pokud se vám můj blog líbí, budu ráda, když na něj odkážete třeba na svých stránkách. Můžete k tomu použít tyto ikonky:


04 Jednoduché bolerko

29. srpna 2012 v 10:33 | Jani |  Výrobky
Tento výrobek si může vyrobit každý začátečník! Práce jde díky řetízkovému vzoru rychle od ruky a naučíte se háčkovat rukávy =).



Zdroje

27. srpna 2012 v 16:33 | Jani |  O blogu
Informace, které najdete na tomto blogu, jsem vyčetla v uvedených publikacích a časopisech Diana a Sabrina. Rovněž se zde s vámi dělím o své zkušenosti a mnou vytvořené výrobky.


Párat - ano či ne?

23. srpna 2012 v 17:19 | Jani |  Tipy a triky
Jednou z největších předností háčkování je, že můžete třeba půlku svého výrobku vypárat, a pak klidně pokračovat v práci. Stačí vyndat háček z oka, a zatáhnout za přízi... sloupky mizí jeden za druhým! Když si chyby všimnete třeba po pár sloupcích nebo po jedné řadě, určitě raději kousek práce vypáráte a předěláte ji. Ale co když jste už v půlce zadního dílu svetříku a chyba se nachází někde na začátku? Pak ji musíte buď zkousnout, nebo opět párat.

Programátoři říkají: zálohujte tak často, abyste ztratili jen tolik dat, kolik jste jich ochotni uložit znovu. Já říkám: kontrolujte svoji práci minimálně každých deset řad. Víc jich totiž nejspíš nebudete s klidným srdcem ochotni vypárat.

Mluvím z vlastní zkušenost. Jsem ochotna vzdát se klidně dvaceti řad, ale jednou jsem přední díl svetru uháčkovala o pět centimetrů širší než přední díl a to už bylo líto i mně. Co lidé v této situaci dělají? Co jsem udělala i já? Zamaskovala jsem to. U dámského svetříku může být přední díl širší než zadní, pokud si pohlídáte, aby byly horní půlky stejné. To jsem si ovšem nepohlídala. Takže jsem to maskovala tak, že jsem přizpůsobila tvar rukávů. Výsledek je celkem v pohodě, ale takový svetr nemůžete nikomu prodat, ani si ho vzít do divadla. Takový svetr stejně jednoho dne vypářete...

Proto říkám: párejte. Jednou, podruhé, potřetí. Časem se to zlepší a ve skříni budete mít pár pěkných pulovrů místo hromady zkažených nenositelných kousků...


TIP! Pokud párání chcete naopak předejít, zajistěte si poslední oko zavíracím špendlíkem.

Časopisy

11. srpna 2012 v 10:52 | Jani |  O háčkování
Vydavatelství Rolino vydává časopisy DIANA a SABRINA zeměřené na háčkovanou módu. Právě tam najdete modely podle nejnovějších trendů; a právě díky těmto časopisům ráda háčkuji. Vždycky se mi tam zalíbí nějaký moderní svetřík, který by mě v obchodě stál hromadu peněz, a tak se dám do jeho realizace. Popisy jsou srozumitelné, vzory jsou znázorněny jak textově tak graficky.

Můžete si vybrat z časopisů zaměřených nejen na ženskou nebo dětskou módu ale i krajkové nebo filetové háčkování atd. Více se dozvíte přímo na stránkách vydavatelství Rolino.

Časopisy vychází několikrát v roce a zakoupíte je ve vybraných obchodech již od 49Kč.