Jak číst vzory

10. září 2012 v 14:18 | Jani |  Tipy a triky
Vždy si nejdříve zjistěte svoje míry a porovnejte je s rozměry uvedenými v pokynech. Také si všimněte, kolik klubek příze je na danou velikost třeba. Návody uvádějí také doporučenou sílu háčku (při středním utahování, pokud tedy hodně utahujte, zvolte větší velikost). Dále háčkujte dle návodu či grafického schématu.
  • CO ZNAMENÁ "UHÁČKOVAT ŘETÍZEK V NÁSOBCÍCH 6 PLUS 1 PLUS 2 NA OBRÁCENÍ"? Tyto pokyny budou v tištěném vzoru, pokud potřebujete přesně vědět, kolik řetízkových ok máte na začátku udělat. Zde byste nejspíš dělali 74 ŘO, tedy 12 skupin po šesti okách plus dvě a ještě dvě na začátku na řetízek na obrácení.
  • CO ZNAMENÁ "OBRÁTIT"? Slovo obrátit na konci řady nebo kruhové řady znemaná, že máte práci obrátit o 180°, tak abyste odvrácenou stranu nyní měli čelem k sobě. Jestliže háčkujete tam a zpět v řadách, jste připraveni háčkovat další řadu, opět zprava doleva, dokud se nedostanete na druhý konec (viz. článek o rovných okrajích).
  • CO ZNAMENÁ "NAHODIT"? Jde o pohyb, který děláte, když háčkem nabíráte přízi za okem. Např. v případě 2krát nahozeného sloupku musíte přízi dvakrát ovinout kolem háčku, pak dokončit další část oka či vzoru.
  • CO ZNAMENÁ * V POKYNECH? Hvězdička označuje začátek úseku vzoru, který budete opakovat buď v celé řadě, nebo několikrát.
  • PROČ JSOU NĚKTERÁ ČÍSLA V KULATÝCH ZÁVORKÁCH ( )? Kulaté závorky se užívají k odlišení různých velikostí. Nejmenší velikost se uvádí první, před závorkou, a další ve vzestupném pořadí v závorkách. Např. 36/38 (40/42) 44/46.
  • PROČ JSOU NĚKTERÁ ČÍSLA V HRANATÝCH ZÁVORKÁCH [ ]? Čísla v hranatých závorkách nazančují oddělení skupiny ok. Např. 3DS, [4 ŘO, 5DS do prvního z těchto ŘO] 3krát, 2DS.
  • CO ZNAMENÁ "DOKONČI POSLEDNÍ OPAK."? Některé návody uvádějí, kolik ok by vám mělo bývat na konci řady, když uháčkujete všechna opakování. Pak řeknou, jak háčkovat těchto několik posledních ok.

+ Nejstarší vzory na háčkování pocházejí z poloviny 19. století. Můžete se setkat se vzory psanými buď britskou nebo americkou angličtinou. Nebojte se jich, názvy ok jsou:
  • krátký sloupek - double crochet, dc (UK), single crochet, sc (US)
  • dlouhý sloupek - treble, tr (UK), double, dc (US)
  • polosloupek - half treble, htr (UK), half double, hdc (US)
  • dvakrát nahazovaný sloupek - double treble, dtr (UK), triple, treble, tr (US)
  • třikrát nahazovaný sloupek - triple treble, ttr (UK), double triple, dtr (US)